Det fjernes betydning må også verdsettes behørig

Jæger, Irma Salo, 1967

Olje og tempera på lerret, 200x250cm, Haugar Vestfold Kunstmuseum

Irma Salo Jæger (f.1928) er født i Finland, men flyttet til Norge i 1954 da hun giftet seg med den norske vitenskapsmannen Tycho Jæger. Siden har hun blitt boende i Norge og markert seg som en av våre fremste og mest betydelige billedkunstnere.

Sammen med blant andre Jacob Weidemann, Gunnar S. og Inger Sitter bidro hun på 1950 og 60-tallet til å gjøre det abstrakte maleriet stuerent også i det norske miljøet. Salo Jæger er utdannet magister i kunsthistorie fra universitetet i Helsinki 1953, og etter at hun kom til Norge studerte hun på Kunst- og håndverkskolen fra 1954 til 57 og på Kunstakademiet fra 1958 til 61.

Hennes virkelige gjennombrudd i den norske kunstoffentligheten kom med en separatutstilling i Kunstnernes Hus i 1968, der hun blant mange andre verk viste det monumentale Det fjernes betydning må også verdsettes behørig. Karakteristisk for bildene fra tidligere på 60-tallet er et stofflig og naturlyrisk uttrykk der fargene er harmonisk modulert og avstemt mot hverandre. Slik markerer arbeidene på utstillingen i Kunstnernes Hus en ny retning i Salo Jægers kunstnerskap. I disse arbeidene beveger hun seg mot et mer kraftfullt og ekspressivt maleri, med store formater og et gestisk og heftig formspråk.

OWG

Vi støtter gode tiltak

Har du et du brenner for å gjennomføre? Eller kjenner du til et bra tiltak vi bør støtte?