Det fjernes betydning må også verdsettes behørig
Irma Salo Jæger (f.1928) er født i Finland, men flyttet til Norge i 1954 da hun giftet seg med den norske vitenskapsmannen Tycho Jæger. Siden har hun blitt boende i Norge og markert seg som en av våre fremste og mest betydelige billedkunstnere.
Sammen med blant andre Jacob Weidemann, Gunnar S. og Inger Sitter bidro hun på 1950 og 60-tallet til å gjøre det abstrakte maleriet stuerent også i det norske miljøet. Salo Jæger er utdannet magister i kunsthistorie fra universitetet i Helsinki 1953, og etter at hun kom til Norge studerte hun på Kunst- og håndverkskolen fra 1954 til 57 og på Kunstakademiet fra 1958 til 61.
Hennes virkelige gjennombrudd i den norske kunstoffentligheten kom med en separatutstilling i Kunstnernes Hus i 1968, der hun blant mange andre verk viste det monumentale Det fjernes betydning må også verdsettes behørig. Karakteristisk for bildene fra tidligere på 60-tallet er et stofflig og naturlyrisk uttrykk der fargene er harmonisk modulert og avstemt mot hverandre. Slik markerer arbeidene på utstillingen i Kunstnernes Hus en ny retning i Salo Jægers kunstnerskap. I disse arbeidene beveger hun seg mot et mer kraftfullt og ekspressivt maleri, med store formater og et gestisk og heftig formspråk.
OWG