Djupsjøen

Skredsvig, Christian, 1903

Olje på lerret, 112x175cm, Hagan Kunstnerhjem

Christian Skredsvig (1854-1924) tilhører den såkalte gullaldergenerasjonen i norsk kunsthistorie, og regnes blant våre fremste landskaps- og dyremalere.

Han vokste opp under meget beskjedne forhold på Modum i Buskerud og fikk svært begrenset skolegang. Tidlig viste han imidlertid talent for tegning, og etter et kort opphold på Eckersbergs malerskole i Christiania fikk han friplass ved Kunstakademiet i København hvor han studerte under landskapsmaleren Vilhelm Kyhn. Etter fire år i København reiste Skredsvig i 1874 videre ut i Europa. Han oppholdt seg både i München og Paris, og ble fortrolig med tidens mest aktuelle kunst. På Salongen i Paris debuterte han i 1880 med det realistisk fattede, kjempemessige bravurmaleriet Snøkjøring ved Seinen, og året etter oppnådde han den høythengende gullmedalje for En bondegård i Venoix.

Som mange av hans kunstnerkolleger valgte Skredsvig omkring midten av 1880-tallet, å flytte hjem igjen til Norge. Han slo seg ned på gården Fleskum i Bærum. Sommeren 1886 fikk han besøk av Eilif Peterssen, Kitty Kielland, Harriet Backer, Erik Werenskiold og Gerhard Munthe, og sammen dannet de en kunstnerkoloni på gården. Det var med Fleskumsommeren at stemningslandskapet ble introdusert i norsk kunst, og grunnlaget ble lagt for en ny periode i kunsthistorien; nyromantikken.

Maleriet Djupsjøen fra 1904 viser hvorledes Skredsvig forble tro mot de kunstneriske idealene fra Frankrike og Fleskum, og mot sitt klassisk-romantiske kunstsyn. Koloritten i Djupsjøen er avdempet og mykt modulert. Sentralt i bildet sitter en mann alene i en båt, fordypet i sine egne tanker mens han fisker i den stille sjøen. Fra båten brer det seg små krusninger over vannoverflaten. Skyene glir sakte forbi på himmelen og solen er i ferd med å gå ned, men enda er det lyst. Kanskje kan den ensomme mannen ses som et bilde på kunstneren selv; han erobret verden med gullmedaljen på Salongen, men endte sin karriere isolert i en norsk provins uten nye kunstneriske impulser.

OWG

Dette bildet er med på en stor retrospektiv utstilling med Christian Skredsvig som vises på Lillehammer Kunstmuseum, Drammens Museum og Sørlandets Kunstmuseum i perioden 20.juni 2009 – 23.mai 2010

Vi støtter gode tiltak

Har du et du brenner for å gjennomføre? Eller kjenner du til et bra tiltak vi bør støtte?