Stilleben
Maleriet Stilleben (1909) av Max Pechstein har noe av den raffinerte, dekorative estetikken som er så karakteristisk for kunstneren. Særlig er det grunn til å fremheve friskheten i fargene og den intuitive, umiddelbare malemåten. Penselstrøkene er satt direkte og spontant på lerretet, og underlaget skinner flere steder igjennom. Kontrasten mellom de varme valørene i frukten og de kaldere blåtonene i duken, er et effektfullt grep som gir en elegant koloristisk helhetsvirkning.
Max Pechstein var med i den tyske ekspresjonistiske gruppen Die Brücke (1905-13) der kunstnerne er særlig kjent for en røff og kraftfull uttrykksform, både med hensyn til malemåte og fargebruk. Pechstein skiller seg i så måte i noen grad ut idet hans bilder ofte har et slektskap til en mer avdempet, forfinet fransk form for ekspresjonisme. Særlig nærliggende i sammenheng med dette bildet, er det å henvise til samtidige malerier av Henri Matisse. Sammen med Sparebankstiftelsens øvrige tyske ekspresjonister, kan dette maleriet studeres på nært hold i Nasjonalgalleriet i Oslo.
OWG