Golf og teater som verktøy for inkludering
Inkludering Norge bidrar hvert år til at flere innvandrere lærer norske sosiale koder og personlig utvikling, i tillegg til det norske språket.
Alle foto: Christine Heim
Chaudhry Aqeel Shafqat kom til Norge i 2010 som flyktning fra Pakistan, og elleve år senere er han leder for en organisasjon som jobber med integrering og inkludering av innvandrere i norsk kultur. Han har selv opplevd overgangen og utfordringene.
– Det holder ikke å “bare” kunne språket og få seg en jobb. Man må lære mer rundt kulturen og det sosiale. Det handler om mange ting, som for eksempel nyanser i humøret, lokal tilhørighet, kunnskap om norsk natur og å forstå de sosiale kodene, forklarer han engasjert.
Vi møtes på golfbanen på Ekholt. Her er en gruppe mennesker samlet, både barn og voksne, til en runde med “best ball”. Deltakerne har ulik bakgrunn, men felles for alle er at de er bosatt i Moss.
Sammenlignbart med livets utfordringer
Været er ikke helt i det sommerlige hjørnet denne dagen. Duskregnet treffer ansiktet, gresset er vått og banen er tom for andre spillere – men humøret til denne gjengen er det ingenting å si på. De ler, samarbeider, heier på hverandre og oppmuntrer når slaget ikke treffer så bra som tenkt.
Golfsporten er et perfekt symbol på det virkelige liv og utfordringene man møter, mener Chaudhry:
– Her lærer man å være ærlige, selv uten en dommer som overvåker spillet. Lander ballen i sanden, må man spille derfra. Man kan ikke ta noen snarveier, akkurat som i livet. Vi snakker mye om det, at vi må ta livet og utfordringene slik de kommer.
Organisasjonen Inkludering Norge jobber med ulike tilnærminger til integrering og inkludering, der golf og teater er mye brukt. I tillegg gjennomgår deltakerne en god del kurs med ulikt innhold, ofte fra innleide kursholdere. Her snakker man typisk om personlig utvikling, presentasjon, å finne sine egne styrker.
Vafler og kaffe til slutt
Når spillet er ferdig, trasker gjengen samlet opp til klubbhuset. Der venter en rolig avslutning på dagen med kaffe og vafler.
Søstrene Ranya og Rasha Ahmed, og Maqbool Asghar samarbeider om å steke opp vaffelrøren slik at alle skal få noen plater hver.
– Jeg lager mye vafler hjemme også. Mest i helgen da, forteller Maqbool mens vaffeljernet freser over en ny ladning.
Damene er enige om at vaflene smaker best med syltetøy på, men at sjokolade også er en slager.
– Støtten har vært en gamechanger
Å drive Inkludering Norge byr på flere utfordringer. I følge Chaudhry er mye av utfordringen å rekruttere nye deltakere, på tross av at det hele er gratis å bli med på.
– Rekruttering er vanskelig, fordi mange ser ikke selv behovet for å bli med på en slik aktivitet. Det er en kulturell barriere. Frivillig arbeid uten noen form for ytre motivasjon kan være vanskelig å overbevise dem om. Men vi ser også at de som først blir med har veldig mye utbytte av opplegget, og de spør oss ofte om de kan bli med på neste runde også, forteller han.
Moss kommune bidrar med å hjelpe til med rekrutteringen og markedsføringen. I tillegg har organisasjonen fått midler fra Sparebankstiftelsen DNB som bidrar til å dekke en god del utgifter knyttet til aktivitetene.
– Å søke støtte gikk veldig fint, og jeg var så heldig at jeg fikk lov til å presentere prosjektet for Sparebankstiftelsen DNB selv. Det koster å leie golfbanen og utstyr, transport av deltakerne frem og tilbake, mat og drikke, eksterne foredragsholdere og mye mer. Det å få støtte fra Sparebankstiftelsen DNB er en gamechanger, helt klart, sier Chaudhry.
Tildelinger til Inkludering Norge
2020: 400.000 kroner til rekrutteringsarbeid, kurs og aktivitet i golfklubber.
2020: 280.000 kroner til å gjennomføre verksteder og teaterøvinger på Nøkkeland skolepå Modum etter skoletid. Aktivitetene er åpne og gratis og tilrettelegges slik at de med røtter i andre kulturer skal oppleve trygghet rundt kulturell identitet og styrke bevissthet rundt kroppsspråk og norsk kommunikasjon. Foreldre kan også være med på aktivitetene og skolen vil oppleves som en trygg og inkluderende arena for barn og voksne.